Козельщинський Різдвяно-Богородицький жіночий монастир веде свою історію з 80‑х років XIX століття. У той час у селі Козельщині Кобеляцького повіту Полтавської губернії (нині смт. Козельщина Полтавської області), за 3,5 версти від залізничної станції Ганівка Харково‑Миколаївської (тепер Південної) залізниці, знаходився маєток графині С. М. Капніст, уродженої Остроградської — дочки видатного українського вченого‑математика, академіка Петербурзької та кількох іноземних академій наук М. В. Остроградського. А маєток їй дістався за дарчим заповітом від останнього власника Козельщини, кобеляцького повітового предводителя дворянства 40–50‑х років ХІХ століття П. І. Ковельського — ровесника її батька.
Чоловіком Софії Михайлівни був граф Володимир Іванович Капніст — один із нащадків російською і українського поета та громадського діяча В. В. Капніста. Вони мали доньку Марію. Дівчинка раптово захворіла тяжким недугом нервового характеру, пов'язаним, вірогідно, із якимось стресом, і втратила здатність ходити. Ні кращі полтавські лікарі, ні навіть столичні не змогли вилікувати її. Батьки вирішили повезти доньку за кордон, щоб її оглянули іноземні світила медицини. Але перед самим від'їздом із Козельщини після молитви перед іконою Богоматері, яка була сімейною реліквією Ковельських, а потім перейшла до Капністів, юна Марія раптово вилікувалася. Це трапилося 21 лютого (5 березня) 1881 року.
Чутки про чудодійне зцілення доньки графів Капністів від ікони швидко рознеслися далеко за межами Козельщини. І сюди потягнулися багатотисячні натовпи віруючих, котрі прагнули зцілитися, вилікуватися від усіх своїх недугів.
З дозволу архієпископа Полтавського Іоанна граф Капніст збудував невеличку каплицю. У ній 23 квітня (5 травня) 1881 року була встановлена ікона Козельщинської Богоматері. Зранку й до вечора багатолюдні натовпи йшли і йшли до каплиці, везли на підводах, несли чи вели під руки тяжкохворих. Потекли й пожертвування на образ Козельщинської Богоматері грошима, коштовними речами. Таким чином, досить швидко зібрався капітал у десятки тисяч карбованців, посуд, дорогоцінності: брильянти, перли, аметист, бірюза та інше. 8 (20) вересня 1881 року, в день Різдва Богородиці, було закладено церкву, яка споруджувалася стараннями В. І. Капніста. 7 (19) вересня 1882 року будівництво закінчили, церкву освятили, а 30 грудня 1883 (11 січня 1884) року для неї було визначено двокомплектний причт. У 1883 році тут споруджено квартиру для причту, приміщення для богомольців, які прибували взимку, лікарню та аптеку.
Потік людей у Козельщину не зменшувався, і В. І. Капніст добився від Синоду дозволу створити релігійну общину. На її утримання він подарував 100 десятин землі із свого донського маєтку, а графиня — 25 десятин із козельщинського володіння. 1 (13) березня 1885 року Синод своїм указом дав дозвіл заснувати при Різдвяно‑Богородицькій церкві Козельщинську жіночу релігійну православну общину. 6 (18) квітня 1886 року сюди прибули перші 20 монашок на чолі з монахинею Золотоніського Красногірського монастиря другого класу Олімпіадою. 3 (15) червня відбулося урочисте перенесення ікони з каплички до церкви, а наступного дня — не менш урочисте відкриття общини.
Починається інтенсивне будівництво різних допоміжних приміщень: 1887 року споруджується «странноприимный дом», будинок для причту, 1888 року засновано школу іконопису, в якій навчалися здібні монахині. Першим учителем у ній став талановитий майстер‑художник, селянин із Карлівки Г. М. Глущенко. У тому ж 1888 році зводиться півтораповерхове приміщення на кам'яному фундаменті, де відкривається церковнопарафіяльна жіноча двокласна школа. Тут виховувалося 30 дівчаток, переважно із сімей церковнослужителів. 20 учениць із бідних родин знаходилися на повному утриманні монастиря, інші — з оплатою 60 карбованців на рік. Школа мала прекрасну для тих часів бібліотеку. Крім загальноосвітніх предметів, дівчатка навчались кулінарії, рукоділлю, малюванню (яке давало змогу талановитим ученицям підготуватися до занять у школі іконопису при общині). Основним же завданням церковнопарафіяльної школи було: підготувати дівчат, щоб вони стали хорошими жінками, матерями і господинями.
7 (19) листопада 1890 року Синод дав дозвіл реорганізувати общину в Козельщинський Різдвяно‑ Богородицький жіночий монастир. Урочисте відкриття його відбулося 17 лютого (1 березня) 1891 року. Це співпало з освяченням 16 (28) лютого у нововідкритій зимовій Преображенській церкві придільного вівтаря святого Миколая, а 17 лютого (1 березня) — головного Преображенського, коли з нагоди цієї події в Козельщину прибули тисячі людей з навколишніх і далеких місць.
Першою настоятелькою Козельщинського Різдвяно‑Богородицького жіночого монастиря стала ігуменя Агнія, котра правила тут 6 років і чимало зробила. Вона розширила школу до 90 учениць, з яких 60 мешкали в монастирському гуртожитку, добудувала новий великий корпус — цегляний двоповерховий будинок на 11 келій для монашок і майстерень: килимарської, кравецької, фольгової, стропильної; влаштувала двоповерховий готель на 25 місць (номерів) для заможних відвідувачів. 1892 року збудовано цегляний будинок для причту на 4 квартири, наступного — дерев'яний на 2 квартири. У 1892 році спорудили два цегляних будинки для монахинь, у 1895-му — пекарню, економічні будинки, приміщення для бакалійної лавки (крамниці). В ті ж роки з'являються 4 амбари для хліба-зерна, 9 сараїв, багато інших господарських будівель.
За ігумені Агнії збільшилися и земельні володіння. 1892 року графиня С. М. Капніст продала монастиреві 130 десятин 1569 квадратних сажнів своєї орної землі та сінокосу. Департамент державних маєтностей подарував ділянку в 57 десятин у Хорішківській волості Кобеляцького повіту.
5 (18) травня 1904 року Козельщину відвідали російський імператор Микола ІІ та великий князь Михайло Олександрович. Цар пожертвував на оздоблення собору 1000 карбованців та 500 — на монастирські школи.
Усі роботи завершили до середини літа 1906 року. 23–24 липня (5–6 серпня) того року відбулося урочисте освячення Різдвяно‑Богородицького собору. Його зразу ж визнали одним із найкращих храмів на Україні і в Російській імперії.
Винятково багатим був і живопис іконостасу. Він мав 89 ікон різної форми та розмірів, мистецьки, майстерно написаних московським художником Гур'яновим, широко відомим тоді своїми роботами. На іконостасі були розміщені також медальйони із зображенням апостолів, а в центрі третього ярусу знаходилася мідна дошка з нішею для образу Богоматері, оформлена чудовою чеканкою з позолотою. Доповненням до іконостасу служила мармурова балюстрада, прикрашена солею, теж із білого мармуру, й оздоблена оніксом.
Нову перлину Козельщини було зведено за часів ігумені Олімпіади І (1896–1915). Купецька дочка, вона у свій час закінчила Керченський інститут шляхетних дівчат, потім із 17 років перебувала в Золотоніському Красногірському монастирі. В 1885–1889 роках очолювала Козельщинську общину, в 1890–1896‑у була настоятелькою Красногірського монастиря, а після смерті Агнії стала ігуменею в Козельщині. При ній з'явилася не лише ця унікальна споруда. Високоосвічена й розвинена, сувора і вимоглива до себе і підлеглих, Олімпіада І володіла рідкісним даром слова, глибоко переймалася чужим горем.
Другою важливою справою після спорудження нового собору стало прокладення водопроводу. Монастир потребував значної кількості питної води, а в колодязях, які існували, її не вистачало. Обійшлася вся ця споруда в 9 тисяч карбованців.
Що стосується інших будівель на території монастиря в цей період, то слід назвати такі: сарай для млина і локомобіля та млин‑вітряк (споруджено 1898 року), кам'яне приміщення для столярної майстерні (1904), цегляні: будинок на скотному дворі для сестер‑монашок (1905), клуню (1906), будинок для воротарок (1907), велике двоповерхове приміщення в південній частині подвір'я — келії для монашок, іконну та проскурну крамниці (1908), дерев'яний будинок для лікарні, двоповерхове кам'яне приміщення для чоловічої школи та аптеки (1909), велику з усіма пристосуваннями та зручностями пральню (1911), інші споруди. Розширилися й земельні володіння монастиря: частину купили, частину одержали в дар.
Таким чином, Олімпіада І залишила у спадок своїй наступниці Олімпіаді II (з 1915) 426 десятин землі та чимало прекрасних фундаментальних споруд. На той час у монастирі, крім кам'яного, теплого Різдвяно-Богородицького собору, при покоях настоятельки була друга кам'яна Преображенська церква та в селі Обиточок (ще — дачне помістя Обиток), під Потоками Кременчуцького повіту — приписана до монастиря церква Всіх скорботних Радості. У віданні монастиря знаходилося 4 школи: жіноча двокласна, чоловіча однокласна та дві змішані. Він мав свій цегельний завод, скотний двір, млини, майстерні, крамниці, готель, лікарню. Далеко за межами Козельщини були відомі, славилися високою майстерністю і красою виготовлені монашками килими, вишиванки, різні гаптовані прикраси.
Під час російсько-японської війни 1904–1905 років при монастирі було відкрито лазарет на 10 ліжок. Хворі та поранені тут знаходилися на повному утриманні монастиря, за ними доглядали сестри милосердя-монашки. Коли почалася перша світова війна, монастир теж відкрив лазарет на 40 ліжок для хворих і поранених воїнів. Він розташовувався у приміщені готелю. Чисте повітря, дбайливий догляд і добре харчування швидко зміцнювали тут здоров'я пацієнтів. За ними доглядали 17 медсестер та 18 послушниць монастиря. Двічі на тиждень лазарет відвідували лікар та два фельдшери
Весною 1929 року монастир закрили. У соборі влаштували театр, у колишніх келіях монашок, шкільних приміщеннях та майстернях, монастирській лікарні, у господарських спорудах розмістили зоотехнічну школу, амбулаторію, лікарню, семирічну школу, споживче товариство, електростанцію, гуртожиток для учнів та службовців, у монастирській трапезній — їдальню. Чимало монастирських скарбів зникло безслідно. А те, що залишилося в соборі, безбожно нищилося. На звороті ікон з іконостасу, виготовлених на мідних дошках і прекрасно оздоблених, самодіяльні місцеві художники малювали портрети робітників‑передовиків. Мармур з іконостасу використовували в господарським цілях, окремими його шматками вимощували доріжки на подвір'ї. Унікальні культові пам'ятки собору продовжували знищувати і тоді, коли тут був Козельщинський районний клуб.
Ікону Козельщинської Богоматері, яку ховали в спеціальному сейфі в ніші, вдалося врятувати. Коли закривали монастир, монашки винесли її таємно під своїм одягом і потім переховували у надійних людей у Потоках. З неї було зроблено три копії, одну з яких пізніше вивезли до Німеччини.
Тяжка доля спіткала останню ігуменю монастиря Олімпіаду II (Вербецьку). Тривалий час вона проживала в Полтаві, в останній рік свого життя переховувалася у знайомих людей по вулиці Фрунзе. Її виказала донощиця, і літня немічна жінка — колишня ігуменя була заарештована і загинула в полтавській тюрмі 1937 року.
Майже весь іконостас був знищений, його уламки втоптані в багно на подвір'ї. Підлога в соборі в багатьох місцях була попсована, бо прямо на ній тут же рубали дрова. На жалюгідних рештках колись величного іконостасу, на звороті кількох уцілілих мідних ікон висіли примітивно виконані портрети робітників.
У ті суворі дні війни обслуга і медперсонал бази саме тут, на паперті колишнього собору, приймали присягу, давали клятву на вірність багатостраждальній матері‑Вітчизні. Рятуючи бронзові, багато оздоблені люстри‑панікадила, в серпні 1941 року залишаючи Козельщину, бійці бази повантажили їх на платформи і забрали з собою. Але в Харкові платформи відчепили від основного ешелону, і подальша доля цих пам'яток мистецтва не відома.
У період тимчасової німецько‑фашистської окупації Козельщинський Різдвяно‑Богородицький монастир відновив свою діяльність завдяки старанням ігумені Феофанії (Єлизавети Зонової), яка його очолила. У ті та в перші повоєнні роки в ньому перебувало в середньому 100 монашок і послушниць. Чимало дівчат врятувалося тут від відправки на примусові роботи до Німеччини. 1949 року монастир знову закрили, а 107 його монашок і послушниць перевели до Лебедина.
Для багатьох жителів Козельщини та району Різдвяно‑Богородицький собор тісно пов'язаний з ім'ям видатного українського письменника‑земляка Олеся Гончара. Він зачаровувався цією перлиною мистецтва у роки своєї юності і пізніше, відвідуючи рідні місця вже в повоєнний час. Письменник всією душею протестував проти недбайливого ставлення і бездумного використання пам'ятки історії та культури протягом багатьох років то як клубу, то в господарських цілях і без будь‑якого ремонту. У своєму романі "Твоя зоря" він порівнював козельщинського красеня з собором святого Петра в Римі і дав назву "Собор" одному з кращих своїх творів.
На початку 1990 року приміщення Різдвяно‑Богородицького собору колишнього Козельщинського однойменного монастиря передано Козельщинській православній общині на її прохання. 6 березня того ж року (1990) в соборі вперше через багато років після його закриття відбулося богослужіння. Провів його благочинний Кременчуцького округу протоієрей Петро Кучерук. А настоятелем нововідкритої Козельщинської Різдвяно‑Богородицької церкви став молодий священик, колишній воїн‑афганець, отець Петро.
Головною святинею храму є Козельщинська ікона Божої Матері, яка була придбана Козельськими в Італії, а потім спадково перейшла до Капністів. Козельщинська ікона Божої Матері знову і знову збирає біля себе тисячі паломників. Відновлений монастир, відбудовується собор...
Джерело: Жук В.Н., Сердюк Г.Д. Перлина Козельщини. Сторінки з історії Козельщанського Різдва Богородиці
жіночого монастиря. Полтава, 2004.
|